Joseph Haydn

The Seasons

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Haydn - The Seasons - Hob.XXI:3

  • 01 - Der Frühling - Overture And Recit - Seht, Wie Der Strenge Winter Flieht (MIT Concert Choir)
  • 02 - Der Frühling - Chorus Of Country People - Komm, Holder Lenz (MIT Concert Choir)
  • 03 - Der Frühling - Recit - Vom Widder Strahlet Jetzt Die Helle Sonn Auf Uns Herab (MIT Concert Choir)
  • 04 - Der Frühling - Air - Schon Eilet Froh Der Ackerman (MIT Concert Choir)
  • 05 - Der Frühling - Recit - Der Landmann Hat Sein Werk Vollbracht (MIT Concert Choir)
  • 06 - Der Frühling - Trio And Chorus - Sei Nun Gnadig, Milder Himmel (MIT Concert Choir)
  • 07 - Der Frühling - Recit - Erhort Ist Unser Flehn (MIT Concert Choir)
  • 08 - Der Frühling - Song Of Joy - O Wie Lieblich Ist Der Anblick (MIT Concert Choir)
  • 09 - Der Frühling - Chorus Ewiger, Machtiger, Gutiger Gott! (MIT Concert Choir)

  • 10 - Der Sommer - Intro And Recit - In Grauem Schleier (MIT Concert Choir)
  • 11 - Der Sommer - Air And Recit - Der Muntre Hirt Versammelt Nun Die Frohen Herden (MIT Concert Choir)
  • 12 - Der Sommer - Trio And Chorus - Sie Steigt Herauf Die Sonne (MIT Concert Choir)
  • 13 - Der Sommer - Recit - Nun Regt Und Bewegt Sich Alles Umher (MIT Concert Choir)
  • 14 - Der Sommer - Recit - Die Mittagssonne Brennet Jetzt In Voller Glut (MIT Concert Choir)
  • 15 - Der Sommer - Cavatine - Dem Druck Erlieget Die Natur (MIT Concert Choir)
  • 16 - Der Sommer - Recit - Wilkommen Jetzt, O Dunkler Hain (MIT Concert Choir)
  • 17 - Der Sommer - Air - Wleche Labung Fur Die Sinne (MIT Concert Choir)
  • 18 - Der Sommer - Recitative - O Seht! Es Steiget In Der Schwulen Luft (MIT Concert Choir)
  • 19 - Der Sommer - Chorus - Ach, Das Ungewitter Naht (MIT Concert Choir)
  • 20 - Der Sommer - Trio And Chorus - Die Dust'ren Wolken Trennen Sich (MIT Concert Choir)

  • 21 - Der Herbst - Intro And Recit - Was Durch Seine Blute Der Lenz Zuerst Versprach (MIT Concert Choir)
  • 22 - Der Herbst - Recit - Der Reichen Vorrat Fahrt Er Nun Auf Hochbelad'nen Wagen Ein (MIT Concert Choir)
  • 23 - Der Herbst - Trio And Chorus - So Lohnet Die Natur Den Fleiss (MIT Concert Choir)
  • 24 - Der Herbst - Recit - Seht, Wie Zum Haselbusche Dort Die Rasche Jugend Eilt (MIT Concert Choir)
  • 25 - Der Herbst - Duet - Ihr Schonen Aus Der Stadt, Kommt Her (MIT Concert Choir)
  • 26 - Der Herbst - Recit - Nun Zeiget Das Entblosste Feld (MIT Concert Choir)
  • 27 - Der Herbst - Air - Seht Auf Die Breiten Wiesen Hin (MIT Concert Choir)
  • 28 - Der Herbst - Recitative - Hier Treibt Ein Dichter Kreis (MIT Concert Choir)
  • 29 - Der Herbst - Chorus - Hort, Hort Das Laute Geton (MIT Concert Choir)
  • 30 - Der Herbst - Recit - Am Rebenstocke Blinket Jetzt Die Helle Traub (MIT Concert Choir)
  • 31 - Der Herbst - Chorus - Juhhe, Juhhe! Der Wein Ist Da (MIT Concert Choir)

  • 32 - Der Winter - Overture (MIT Concert Choir)
  • 33 - Der Winter - Recit - Nun Senket Sich Das Blasse Jahr (MIT Concert Choir)
  • 34 - Der Winter - Cavatine - Licht Und Leben Sind Geschwacht (MIT Concert Choir)
  • 35 - Der Winter - Recit - Gefesselt Steht Der Breite See (MIT Concert Choir)
  • 36 - Der Winter - Air - Hier Steht Der Wandrer Nun (MIT Concert Choir)
  • 37 - Der Winter - Recit - Sowie Er Naht, Schallt In Sein Ohr (MIT Concert Choir)
  • 38 - Der Winter - Song And Chorus - Knurre, Schnurre, Knurre, Schnurre, Radchen (MIT Concert Choir)
  • 39 - Der Winter - Recit - Abgesponnen Ist Der Flachs (MIT Concert Choir)
  • 40 - Der Winter - Song And Chorus - Ein Madchen, Das Auf Ehre Hielt (MIT Concert Choir)
  • 41 - Der Winter - Recit - Vom Durren Oste Dringt Ein Scharfer Eishauch Jetzt Hervor (MIT Concert Choir)
  • 42 - Der Winter - Air - Erblicke Hier, Betorter Mensch (MIT Concert Choir)
  • 43 - Der Winter - Recit - Die Bleibt Allein, Und Leitet Uns Unwandelbar (MIT Concert Choir)
  • 44 - Der Winter - Trio And Double Chorus - Dann Bricht Der Grosse Morgen On (MIT Concert Choir)
  • Performed by: The MIT Concert Choir
    Artist Website: https://mta.mit.edu/music/performance/mit-concert-choir





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The Seasons (German: Die Jahreszeiten, Hob. XXI:3) is a secular oratorio by Joseph Haydn, first performed in 1801.

Haydn was led to write The Seasons by the great success of his previous oratorio The Creation (1798), which had become very popular and was in the course of being performed all over Europe.

The libretto for The Seasons was prepared for Haydn, just as with The Creation, by Baron Gottfried van Swieten, an Austrian nobleman who had also exercised an important influence on the career of Mozart (among other things commissioning Mozart's reorchestration of Handel's Messiah). Van Swieten's libretto was based on extracts from the long English poem "The Seasons" by James Thomson (1700–1748), which had been published in 1730.

Whereas in The Creation Swieten was able to limit himself to rendering an existing (anonymous) libretto into German, for The Seasons he had a much more demanding task. Olleson writes, "Even when Thomson's images were retained, they required abbreviation and adaptation to such an extent that usually no more than faint echoes of them can be discerned, and the libretto often loses all touch with the poem which was its starting point. Increasingly during the course of the oratorio, the words are essentially van Swieten's own or even imported from foreign sources."

Like The Creation, The Seasons was intended as a bilingual work. Since Haydn was very popular in England (particularly following his visits there in 1791–1792 and 1794–1795), he wished the work to be performable in English as well as German. Van Swieten therefore made a translation of his libretto back into English, fitting it to the rhythm of the music. Olleson notes that it is "fairly rare" that the translated version actually matches the Thomson original. Van Swieten's command of English was not perfect, and the English text he created has not always proven satisfying to listeners; for example, one critic writes, "Clinging to [the] retranslation, however, is the heavy-handed imagery of Haydn's sincere, if officious, patron. Gone is the bloom of Thomson's original." Olleson calls the English text "often grotesque", and suggests that English-speaking choruses should perform the work in German: "The Seasons is better served by the decent obscurity of a foreign language than by the English of the first version." Van Swieten's words also show some inconsistency in tone, ranging from the rustically humorous (for instance, a movement depicting a wily peasant girl playing a trick on her rich suitor) to the uplifting (as in several large-scale choruses praising God for the beauty of nature).

The composition process was arduous for Haydn, in part because his health was gradually failing and partly because Haydn found van Swieten's libretto to be rather taxing. Haydn took two years to complete the work.

Like The Creation, The Seasons had a dual premiere, first for the aristocracy whose members had financed the work (Schwarzenberg palace, Vienna, 24 April 1801), then for the public (Redoutensaal, Vienna, 19 May). The oratorio was considered a clear success, but not a success comparable to that of The Creation. In the years that followed, Haydn continued to lead oratorio performances for charitable causes, but it was usually The Creation that he led, not The Seasons.

The aging Haydn lacked the energy needed to repeat the labor of self-publication that he had undertaken for The Creation and instead assigned the new oratorio to his regular publisher at that time, Breitkopf & Härtel, who published it in 1802.

Read more: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Seasons_(Haydn)

The cathedral of Sebenico (Sibenik) in Dalmatia (1840) by Rudolf von Alt

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